Terapia behawioralna dla dzieci ze spektrum autyzmu

Co zrobić, gdy dziecko na odmowę kupna zabawki reaguje wybuchem złości? Jak wydawać polecenia, by przyniosły pożądany skutek? W jaki sposób chwalić i nagradzać za pozytywne zachowania? Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań znajdziecie Państwo podczas terapii behawioralnej w Neuronek - Centrum Pedagogiczno-Terapeutyczne w Jędrzejowie. Pani Agnieszka - nasza terapeutka mająca bogate doświadczenie w pracy z dziećmi sprawiającymi problemy wychowawcze, stosuje skuteczne metody radzenia sobie z trudnymi i niepożądanymi zachowaniami. Jeśli Wasze dziecko ma trudny temperament, musicie mu poświęcić maksimum uwagi, by dać mu szansę na dobry rozwój. W trakcie terapii wskażemy najczęstsze błędy popełniane przez rodziców oraz podpowiemy, jak się z nimi uporać. Czym jest terapia behawioralna? Terapia behawioralna z powodzeniem stosowana zarówno w Stanach Zjednoczonych jak i Europie oparta jest na procedurach stosowanej analizy zachowania. Podstawowym celem terapii jest kształtowanie u dziecka jak największej liczby umiejętności, które pozwolą uzyskać niezależność w domu, przedszkolu lub szkole. Drogą do tego celu jest systematyczne wzmacnianie zachowań pożądanych, a także redukcja zachowań niepożądanych. Na efektywność terapii wpływają następujące czynniki: 

  • indywidualne opracowanie celów oraz dobór metod terapeutycznych
  • ciągłość oraz kompleksowość oddziaływań • uczenie według programu opracowanego stosownie do potrzeb
  • dostosowanie środowiska do potrzeb dzieci z autyzmem
  • podejście funkcjonalne do zachowań trudnych i niepożądanych
  • nacisk na generalizację
  • przygotowanie dziecka do nauki w przedszkolu i szkole Celem programu terapii behawioralnej jest działanie w obrębie kilku obszarów:
  • skupiania uwagi
  • naśladowania
  • komunikowania się
  • zabawy i umiejętności społecznych